divendres, 10 de maig del 2013

Garden Wars-2

2 depredadors més de pugó!

Feia ja setmanes que veia sírfids volant per les meves terrassetes, atrets sobretot pel pol·len dels caps blancs que cultivo expressament perquè "gent bona" d'aquesta em vingui a visitar. Però són les seves larves els autèntics devoradors de plagues com el pugó.

Doncs avui he divisat aquesta larva de sírfid a les camamilles. No és casual: les camamilles estan atacades per pugó i a més subministren pol·len als sírfids adults.

Sota el calze de la flor de camamilla hi ha una cosa que sembla una eruga. Però no és vegetariana. És una larva de mosca sírfida, una professional en liquidar pugons.
Però aquesta foto revela un depredador molt més efectiu encara... Sota el calze hi ha moltes carcasses de pugó, amb foradet. Per aquest forat ha sortit una vespa paràsita!

I no només aquest indici, ja he vist les adultes. Són com mosquetes molt petites, més petites que un pugó alat de mida petita. I van passejant-se i volant per les fulles de les plantes infectades. Les vespetes paràsites són ara mateix el millor aliat per combatre els pugons. Els estan mantenint a ratlla, amb poblacions un 70% per sota del què estaven fa unes setmanes, i així els danys a les plantes són molt menors. Vaig prendre la decisió agosarada de no fer servir cap tipus d'insecticida, ni ecològic, i gràcies a això ara tinc poblacions de vespetes paràsites que em fan la feina. Fantàstic. No sé quina espècie de vespa paràsita podria ser, però Lysiphlebus testaceipes és una possibilitat.

Aquest vídeo no és meu, però això és el què està passant amb els pugons de la terrasseta-2:






Imatges que sí que són de la meva terrassa:

Mòmies de pugó sobre tija de camamilla. Les vespes paràsites han fet una neteja impressionant de la plaga de pugó. I les formigues no poden defensar els seus pugons.

A la foto s'aprecia una formiga (sota la flor de camamilla encara no oberta) i una vespa paràsita, a la seva esquerra, també de color negre.

Una planta de marduix que estava molt atacada per pugó també té visitants. A l'esquerra, una vespa paràsita, i al centre, una larva de sírfid. En una fulla s'aprecia una mòmia de pugó, feina feta per les vespes.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada